Det går undan på rallyn och snöröken hinner knappt lägga sig efter vägarna när man kör rally på vintern. Vad är det som gör att rally på vintern är så speciellt? Hur pass säkert är det att köra rally? Hur ser rallysäkerheten ut idag jämfört med tidigare? Publiken står ute och småhuttrar och väntar in bil efter bil. Spänningen när en bil kommer efter den väg som rallyt går efter är enorm, man måste uppleva det för att veta hur det känns.
I dagen moderna fyrhjulsdrivna bilar så går det undan och det är färre avåkningar är på den gamla goda tiden då det begav sig. Då fick publiken hoppa ner för att hjälpa förarna upp om dom råkade snurra av vägen i den relativt höga farten. I dag går det mycket fortare och mycket säkrare, även om det händer att avåkningar händer. Däcken har också blivit bättre och det i kombination med fyrhjulsdrift så håller sig rallyförarna oftast på vägen. I hög hastighet.Bilarna har också blivit säkrare, för att man ska klara en avåkning så är bilarna förstärkta med skyddsburar där rören har en viss typ av legering som gör dom mycket seg och stark. Att de är seg gör att de absorberar vid eventuell avkörning och bryts ej av utan håller ihop hela skyddsburen. Vidare så har den personliga skyddsutrustningen förbättrats med bättre hjälmar och nackskydd vilket innebär att den som kör vågar gasa på mer då denne litar på sin utrustning.