Att köra rally är inte någon billig historia om man inte gör det på hög nivå där sponsorer står för alla kostnader – som visserligen kan vara höga ändå. Vi tänkte kika lite på hur det ekonomiskt sett är att tävla med bilar.Till att börja så kan man ju säga att det aldrig varit eller kommer att bli billigt rent ekonomiskt att syssla med sporter där bilar är ditt redskap, men på senare år så har antalet utövare samt tävlingstillfällen minskat, vilket ju är en negativ utveckling i sig. När man spårar orsakerna till detta så är det just de dyra säkerhetskraven som gör det svårt ekonomiskt för många att köra rally.
En dyr sport
Med detta säger vi inte att man ska tumma på säkerhetskraven som sådana. Men medan det går att handla billiga bildelar och andra tillbehör billigt via nätet hos exempelvis webbshoppar som Mekanika.se så ska det trilskas en hel del med säkerheten då bara pappersarbetet kostar stora pengar varje säsong. Visst, det är en materialsport och även om det går att hitta billiga delar så kostar de en hel del, bensinen är inte heller billig. Men att inte ordna ett smidigare reglemente för säkerhetsfaktorerna är att skjuta sig själva i foten eftersom antalet utövare ständigt kommer att minska.
Behövs en utveckling
Behöver det verkligen kosta så mycket som det gör, det undrar Mikael Johansson som skrivit artikeln på bilsport.se, som vi länkat till här ovanför. Idag måste en Grupp E-förare som inte kör mer än ett par tävlingar per säsong lägga större summor på säkerhetsfaktorer än vad bilen självt är värd. Johansson menar att även om det förstås inte går att tumma på säkerheten så måste det ske en utveckling inom rallysporten för att man inte ska förlora befintliga och potentiella utövare på grund av att det blir alldeles för dyrt.